top of page

קשר הירח שלי - המחזוריות הנשית והלבנה

מה הקשר בין הירח למחזור החודשי הנשי? ואילו איכויות מרפאות ומטיבות על הבריאות הנשית שלנו יכולות להתגלות מתוך החיבור הזה?


הרבה שמעתי על הקשר בין נשים לירח. קיבלתי את זה כמובן מאליו, בתוכי זה היה לי כל כך הגיוני שלא שאלתי שאלות.

אבל יש רגעים שהלב מבקש העמקה של האינטואיציה במדע ועיגון בהיגיון – אז התחלתי לאסוף לי חומרים והנה הם כאן :)


בעבר, החיבור שלנו לטבע היה חלק בלתי נפרד מהחיים. התרבות, המנהגים, הטקסים והסיפורים – כולם היו מחוברים לטבע ולמחזוריות שלו.


החברה הייתה מקדשת את המחזוריות של הטבע : מתפללת לגשמים בחורף, מודה על היבול הטוב באביב, עורכת טקסים ומקבלת החלטות חשובות סביב מועדי הלבנה.

הקידוש של הטבע הביא לקידוש הטבע הנשי המחזורי גם כן. המחזוריות הנשית ונשים בכלל נתפסו כמחוברות בצורה ישירה לפעימת היקום הגדולה יותר, לריתמוס של הטבע, לשינויי העונות, למחזוריות הירח.

אז מה בכלל הקשר שלנו לירח?

אתחיל מהקבלה קטנה בין מחזור הירח למחזור הנשי:

- גם מחזור הירח וגם מחזור האישה מתרחשים בממוצע כל 28 יום (שימי לב כי מדובר בממוצע- לכל אישה אורך מחזור שונה ומשתנה, כפי שגם כל מחזור ירח שונה במקצת)

- למחזור הנשי ארבעה שלבים המקבילים לארבעת מצבי הירח: הירח החדש (וסת), הירח המתמלא (השלב הפולקולרי), הירח המלא (ביוץ), הירח המתחסר (השלב הלוטאלי).


איחוד מחזור הווסת בנשים השוהות יחד וסנכרונם עם הירח תואר לפני שנים רבות. למרות תיאורים חוזרים וסיפורי פולקלור רבים, התופעה לא נבדקה באופן מדעי עד תחילת שנות השבעים, שם התחילו לחקור את הקשר בין המחזוריות הנקבית למחזוריות הירח דרך תצפיות ומחקר. מה עלה מתוך המחקרים והתצפיות?

- חיות ים מושפעות ברמה המשמעותית ביותר ממחזוריות הירח. נמצא כי סרטנים וחיות נוספות משריצות בצורה המונית סימולטנית בירח מלא.

- בקופות באיזור קו המשווה, מחזורי הווסת מסונכרנים עם מחזור הירח.

- הירח משפיע על זרימת הנוזלים בכדור הארץ: הגאות והשפל של האוקיינוס וייתכן כי גם על הנוזלים בגופה של האישה.

- נוכחות אור בלילה גורמת להפרשה של ההורמון המוביל לביוץ (LH), ומכאן שלילות המוארים בירח מלא גורמים לביוץ ומסנכרנים את המחזור הנשי עם הירח. בבני אדם, בתרבויות קדומות, ובמיתולוגיה, כאשר לא הייתה תאורה בלילה, ההשארה היא כי נשים בייצו ביחד בעת ירח מלא וקיבלו ווסת ביחד בעת ירח חדש.

- במספר מחקרים נטען, כי נשים השוהות יחד תקופה ממושכת חוות תהליך של סינכרון מחזור הווסת; תופעה זו נקראת McClintock effect. - בחשיפה מתמדתת לירח ובחיים בטבע (ללא תאורה חיצונית), הסינכרון הנפוץ ביותר בקרב כל הנקבות בכדור הארץ הוא וסת בירח חדש וביוץ בירח מלא.

למה אני בכלל רוצה להבין את החיבור שלנו לירח?

ההבנה שהמחזור הנשי מחובר למחזור הלבנה ולפעימת היקום, מאפשרת לנו להתחבר למחזוריות שלנו כשער לעוצמה ולראות אותה כביטוי של כוח החיים. היא מאפשרת לנו לנכס את המחזוריות שלנו אלינו ולקשר אותה לדימוי חיובי ומעצים (בדיוק בניגוד לחינוך הרווח והיחס התרבותי שרובינו קיבלנו לגבי הוסת והמחזור הנשי כדבר מגעיל/ מעצבן/ מעיק/ מלוכלך/ טמא).

היא מאפשרת לנו לגלות את התבונה הרבה שבמחזוריות שלנו ולפתח סקרנות ותחושת פליאה כלפיה.

היא מאפשרת לנו להעריך את עצמינו ואת החיבור העמוק שלנו לכדור הארץ ולטבע. מתוך גופינו אנו מחוברת למקצב כדור הארץ, לפעימת האדמה, לתנועת הגלים באוקינוס, לכל הנשים והנקבות כולן, בעבר בהווה ובעתיד. כמה עוצמה!



עם כל המחקר, הרושם הפנימי שנוצר בי היה שהחיבור שלנו ללבנה נשאר מיסתורי ומלא בקסם. ושזה ממש בסדר שכך, יש דברים שאפשר לשמור על המיסתורין שבהם. תודה שאפשר להתחבר מחדש לחכמה הזאת ולראות אותנו באורינו המלא – מוארות באור הלבנה.



מקורות והשראות:

- women's body women's wisdom christiane northrup

- McClintock M, Menstrual synchrony and suppression. Nature 1971.

- Ilias I, spanoudi F,Koukkou, Do lunar phases influence menstruation? A year long retrospective study. Endocr regul 2013

- Knight C, Power c, watts I, the human symbolic revolution: a Darwinian account. Cambridge archaeological journal 1995.


Comments


bottom of page